Sürdürülebilir Gıda Eğitimleri
Günümüzün beslenme eğilimleri ve dünya nüfusunun artış hızı mevcut gıda sisteminin sürdürülebilirliğine dair kaygıları artırmakta. Birleşmiş Milletler Çevre Programı 2050 yılına kadar gıda talebinin %60 artacağını öngörmekte. Buna rağmen, beslenmemiz yeryüzündeki 300.000’den fazla yenilebilir bitki türünün yalnızca 150’sine dayanmakta, gıda-biyoçeşcitliliği benzeri görülmemiş şekilde düşmekte, iklim değişikliği nedeniyle gıdalarımızın besleyiciliği düşmekte, tarım arazilerimiz azalmakta…
Öte yandan, mevcut gıda üretim ve pazarlama modellerinin insanları kötü beslenme ile sonuçlanan sağlıksız seçimlere yönlendirmekte olduğunun somut örnekleri de günlük hayatta her yerde karşımıza çıkmakta. Gıda marketlerinin rafları dünyanın her yerinden gelen paketli yiyecekler dolduruyor.
Sürdürülebilir Gıda Eğitici Eğitimi eğiticiler ve ebeveynler için planlanmıştır. Eğitim programı, 16 saati teorik çevrimiçi, 12 saati yüzyüze olmak üzere toplam 28 saattir. Kuramsal dersler senkron veya asenkron çevrimiçi verilmektedir. Bu derslerin tamamlanması akabinde, uygulama eğitimleri ihtiyaca ya da katılımcı profiline bağlı olarak 12 saat yüzyüze olarak gerçekleştirilmektedir. Uygulama eğitimleri günde 6 saat 2 gün veya günde 4 saat 3 gün olarak planlanabilmektedir.
Kuramsal/ Uzaktan
Öğrenmeyi ve öğretmeyi öğrenmek 2 saat
Etkili İletişim/ etkileşimli eğitim 2 saat
Öğretim yöntem ve teknikleri 4 saat
İyi bir eğitici olmanın rol, beklentileri ve yeterlilikleri nelerdir? 2 saat
Ebeveyn/eğitmen olarak rol model olmanın önemi 2 saat
İklim dostu beslenme/Slow Food nasıl anlatılmalıdır? 4 saat
Uygulama/ Yüzyüze
Slow Food ve Duyu Eğitimi uygulamaları 12 saat
Bilgi için Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkez Müdürü Cansu Bozer ile temasa geçiniz: cansu.bozer@kapadokya.edu.tr
Ülkelerin gerçek potansiyellerini ortaya çıkarmalarının yolu eğitimli, konulara eleştirel yaklaşabilen ve motivasyonu yüksek nesiller yetiştirmekten geçer. Günümüzde, “formal olmayan” öğrenme bireylerin kişisel, sosyal ve ekonomik gelişimlerinde önemli bir rol oynamakta ve öğrenmenin büyük bir kısmı formal eğitim veren okulların dışında gerçekleşmektedir. Toplumun her ferdi sürdürülebilir kalkınma ilkelerinin önemini kavramalı, bu alanda bilgi seviyesini yükseltmeyi ülkemizin ve dünyamızın bireysel ve kolektif bir sorumluluğu olarak kabul etmelidir.
KÜN sürdürülebilir kalkınma ilkelerini benimsemiş ve yaygınlaştırmayı hedef edinmiştir. Gıda sürdürülebilirliğinin önemine ilişkin farkındalığı artırmak amacıyla; dayanışmaya, çevreye ve ortak yarara değer veren, çok yönlü, karmaşık ve yaratıcı bir deneyim sunan sürdürülebilir gıda eğitimleri tasarlanmıştır. Eğitimlerde kullanılmak üzere SlowFood Vakfı'nın “Slow Food Eğitimi” ve “Hangi Duyu” adlı kitapları Türkçe’ye çevrilmiş ve kitaplardaki eğitim programları ile etkinlikleri yerelleştirmiştir.
Slow Food Gıda Eğitimi KÜN Yayınları
Tüketim tercihlerimizi duyularımızın yönlendirmesi belirler. Hangi Duyu? okurlarının duyusal uyaranları tanımalarına, yorumlamalarına ve yiyecek seçimlerini daha bilinçli yapmalarına yardımcı olacak uygulama eğitimleri içermektedir.
Slow Food Manifestosunda ifade edilen ilkelerin gerçek hayata nasıl yansıtılabileceğini gösteren pratik tavsiyeleri içeren El Kitabı, akıllarda yer edecek deneyimler ve bazı öğretim yönetmleri ve teknikleri ile zenginleştirilmiştir.
Regener-Action Kılavuzu Ekosistemimizi, toplumumuzuve sağlığımızı beslenme şeklimize dikkat ederek nasıl onaracağımızı gösteren bir el kitabıdır.
Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi
Sürdürülebilir Gıda Eğitimi Projesi
İklim değişikliği yaşamı tehdit eden bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. İklim değişikliğinin sonuçları besine ulaşma ve sağlıklı beslenme koşullarının sağlanması ile ilgili endişeleri artırmaktadır. Bu nedenle Sürdürülebilir Gıda Eğitimi Projesinde 2 - 18 yaş grubu çocuklara ve onların öğretmenlerine ve mikrosistemlerindeki bakım verenlerine doğru beslenme, sağlıklı besin seçimi, gıda güvenliği, atık yönetimi gibi konularda eğitimler verilmektedir.
Eğitimlerin amacı sürdürülebilir, iklim dostu ve bilinçli beslenme alışkanlığı kazandırmaktır. Ekolojik kuram perspektifinden yola çıkarak öncelikle bireyin kendisinin (çocuğun) ve onunla doğrudan ilişkili bireylerin (anne ve öğretmen) eğitilmesi amaçlanmıştır. Böylece projenin genel hedefi olarak iklim krizi ile mücadelede daha geniş çaplı bir müdahale hedeflenmiştir.
Projenin ilk aşamasında Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Uygulama ve Araştırma Merkezi Montessori Anaokulu’ndaki öğretmenlere ve yardımcı personele yönelik eğitimler gerçekleştirilmektedir. İkinci aşamada ise çocuk ve anne eğitimleri düzenlenecektir. Tüm etkinliklerde öğretmenler, personel ve annelerden öntest sontest verileri alınarak eğitimlerin etkililiği değerlendirilecektir. Çocuk etkinliklerinde etkililik değerlendirmeleri öğretmen gözlem formları ve çocukların etkinlik formlarıyla yapılacaktır. Proje çıktılarından üretilen bir uluslararası yayın, ulusal bir kongrede bildiri sunumu ve kapanış toplantısı da projenin yaygınlaştırılması için kurulacak yeni işbirlikleri için fırsat sağlayacaktır.
Sürdürülebilir Gıda Eğitici Eğitimlerinde verilen çocuk etkinliklerinin birçoğu duyu eğitimi temelli planlanmaktadır. Etkinlikler, okullar gibi formal eğitim sistemi içinde eksik kalan, yaparak/yaşayarak öğrenme deneyimi boşluğunu doldurmayı hedeflemektedir. Duyu eğitimin bir özelliği de duyuların deneyimlenmesi ve kontrolü yoluyla bireyin kendi bedeninin denetimini güçlendirmesidir.
Yiyeceklerin algılanması, bir başka deyişle yiyeceklerin iyi veya kötü olduğuna dair verilen kararlar, geçmiş deneyimlere dayalı olarak yorumlanan çoklu duyusal uyaranların o anda nasıl aktive olduğuna bağlıdır. Yiyecekler söz konusu olduğunda, bir duyu bazen diğerlerine üstün gelebilir, ancak bir yiyeceğe ilişkin değerlendirmemiz duyuların birleşik eyleminin sonucudur. Yiyecek seçimimizi algımız, kültürel bilgimiz ve önceki deneyimlerimiz
birlikte belirler.
Ancak acaba her zaman doğru kararı veriyor muyuz? Parlak kırmızı, eziksiz, güzel şekilli domatesi seçme kararımız doğru mu?
Doğru yemek seçimi doğru eğitim gerektirir!
Yiyeceklerin niteliklerini tanımak ve takdir etmek için, farklı duyusal uyaranları teker teker nasıl yorumlamak gerektiğini öğrenmek ve bunların bir araya gelerek birbirleriyle etkileşime girdiği çok-duyulu algıya yol açan mekanizmaları anlamak gereklidir.
Eğitim kapsamında, katılımcıların yiyecek seçimini etkileyen duyuları kavramaları için çok- duyulu tadım yapılmaktadır. Tadımlar sırasında değerlendirme kararlarını etkileyen farklı duyular teker teker ele alınmakta ve en sonunda toplu değerlendirmeyapılmaktadır. Duyu eğitimleri her yaş için düzenlenebilmektedir.
Eğitim Manifestosu
Slow Food Eğitimleri,
Keyiflidir, iyi hissetmek ve keyif almak için hafif ve eğlenceli bir fırsat sunar,
Yavaşlığın değerini, kendi ritmimize ve başkalarının ritmine saygı duymayı öğretir,
Deneyimleterek öğretir, çünkü uygulama ve deneyim eğitim çıktılarını zenginleştirir ve güçlendirir,
Kültür, bilgi, beceri ve görüş çeşitliliğine değer verir,
Bireysel ihtiyaçları tanır ve her bireyin ilgi ve motivasyonunu teşvik eder,
Her konuya kendi karmaşıklığı ile yaklaşır, çok disiplinli bir yaklaşım benimser,
Bireyin kendi vizyonunu anlaması, içselleştirmesi ve geliştirmesi için zaman tanır.
Diyalog, ifade özgürlüğü, iş birliği, dinleme ve karşılıklı kabulü sağlayarak katılımcılığı teşvik eder,
Bilişsel, deneyimsel ve duygusal boyutlar içeren kişisel bir yolculuktur,
Belleğe, bilgiye ve yerel kültürlere değer verir,
Birliktelik duygusunu güçlendirerek yerel topluluklar arasındaki işbirliğini kolaylaştırır,
Herkesin kendi rolü ve eylemleri hakkında öz farkındalık geliştirir,
Merak uyandırır, sezgiyi ve eleştirel düşünmeyi eğitir,
Yeni ve daha sorumlu düşünce ve davranışlar üreten değişimi teşvik eder,
Okul bahçesi projeleri ile çocukların ülkenin ürünlerini öğrenmeleri, yetiştirmeleri ve tatmaları için açık hava sınıfları oluşturur.